Guvernul a modificat anexele unui act normativ (HG 643/2011), care stabilea condițiile de închiriere de către CFR S.A. a unor părți a infrastructurii feroviare, schimbând statutul a 486 de kilometri de cale ferată din interoperabili în neinteroperabili. Calea ferată neinteroperabilă poate fi închiriată de CFR S.A., cu acordul Ministerului Transporturilor, către alți operatori feroviari, pentru transport de mărfuri sau de călători.
Astfel, infrastructura feroviară interoperabilă gestionată de CFR S.A. s-a redus de la 7.007,7 kilometri de cale ferată la 6.521,8 km. Diferența a fost trecută în categoria neinteroperabilă.
Analiza pentru stabilirea tronsoanelor de cale ferată care să fie modificate a început în mandatul ministrului liberal Ramona Mănescu. „Ideea este să se reducă cheltuielile de la CFR Infrastructură. CFR a indicat liniile pe care nu există trafic sau care sunt considerate neprofitabile”, a explicat pentru gândul fostul ministru liberal.
Mănescu a precizat că s-a ajuns la această măsură în urma negocierilor cu FMI, iar dacă în urma viitoarelor licitații prin care aceste tronsoane vor fi scoase spre închiriere către operatori privați nu vor exista clienți interesați, liniile de tren vor fi propuse spre închidere.
Întrebată de ce ar dori un operator privat să închirieze o linie necirculată sau neprofitabilă, Mănescu a explicat că, în cazul transporturilor de marfă, există situații în care operatorii privați au contracte care necesită folosirea unui traseu pe care CFR nu are treabă. În cazul transporturilor de călători, dacă niciun operator privat nu consideră că poate face profit, liniile respective vor fi închise. Trebuie spus însă că există situații în care CFR nu era în stare să scoată profit pe un traseu, însă un privat operează acolo. Este vorba de celebrul București-Oltenița, pe care CFR nu reușea să scoată bani, însă acum pe el operează Grupul Feroviar Român.
Traseele care și-au schimbat statutul și vor putea fi scoase la licitație spre închiriere sunt următoarele: Ploiești Sud-Armășești (48,1 km), Bradu de Sus-Bradu Rafinărie-Pârvu (7,8 km), Timișoara Nord-Jimbolia (39 km), Timișoara Nord-Timișoara Vest (5 km), Zorleni-Fălciu Nord (62,4 km), segmentul Piatra Neamț-Bicaz (25,7 km), Făurei-Urziceni (67,6 km), Medgidia-Negru Vodă (57,7 km), Medgidia-Tulcea Oraș (143,8 km), segmentul Slobozia Nouă-Țăndărei (28,8 km).